Na zdrowy dziecięcy sen

Sen odgrywa w życiu kilkuletniego dziecka kluczową rolę. Podczas snu mały mózg przetwarza nagromadzone w dzień informacje a ciało regeneruje się. Dlatego też ważne jest, aby dziecko przesypiało spokojnie określoną ilość godzin. Przyjmuje się, że trzylatek powinien spać od 11 do 12 godzin dziennie. Jest to optymalny czas na to, aby organizm właściwie funkcjonował. Jednak nie wszystkie dzieci śpią przepisowo. Niektóre mają kłopoty zarówno z zaśnięciem jak i utrzymaniem snu.

Tak naprawdę przygotowanie do zaśnięcia zaczyna się tuż po przebudzeniu, czyli innymi słowy na to, jak dziecko śpi wpływ ma cały rytm dnia, począwszy od zajęć a kończąc na diecie. Istotne są zarówno nagromadzone podczas dnia emocje jak i wydarzenia, które miały miejsce. A szczególnie ważne jest wprowadzenie dziennego rytmu, który pozwoli dziecku na usystematyzowanie i uporządkowanie rzeczywistości w głowie.

Na czym ten rytm polega?

Chodzi o to, aby wszystkie ważne codzienne czynności odbywały się mniej więcej w jednym czasie. Rytm dnia dziecka wyznaczają głównie posiłki i czynności higieniczne, a więc musimy zadbać o to, aby wykonywać je w stałej kolejności. Mycie zębów po śniadaniu i kolacji, kąpanie o stałej porze i układanie się do snu także. Dziecko musi wiedzieć, że gdy robi się ciemno, trzeba wrócić do domu, wykąpać się i zjeść kolację a następnie położyć się do łóżka.

c

Zajęcia w łóżku

Nie powinny być absorbujące ani pobudzające. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście czytanie, można także włączyć dziecku audiobooka z jego ulubioną książką, albo opowiedzieć bajkę. Zrezygnujmy z zajęć wymagających myślenia i koncentracji, ponieważ mózg zamiast przechodzić w łagodny półsen, rozbudzi się i będzie mobilizował dziecko do działania. A nie o to nam chodzi.

Pomieszczenie, w którym śpi dziecko

Musi być dobrze wywietrzone i najlepiej jeżeli posiada stały dopływ świeżego powietrza. Temperaturą optymalną dla snu jest 20 stopni Celsjusza. Łóżko dziecka ustawmy w taki sposób, aby nie docierało do niego światło z innych pomieszczeń. Nie wstawiajmy do pokoju dziecka telewizora, tym bardziej nie kładźmy go spać przy włączonym telewizorze. Nie wpływa to dobrze ani na zasypianie, ani na przebieg snu.

a

Kłopoty ze snem malucha mogą także wynikać z faktu, że nie jest zmęczony. Kilkuletnie dzieci mają mnóstwo energii, a gdy nie znajdą sposobu aby się tej energii pozbyć, może pojawić się niechęć do snu. Dlatego niezależnie od pogody wybierajmy się z dziećmi na spacery, angażujmy je w aktywność fizyczną – jazdę na rowerze, hulajnodze, grę w piłkę i inne zajęcia, które rozwijają zdolności motoryczne i pozwalają na ujście energii. Wybiegane i radosne dziecko śpi dobrze i długo.

2 thoughts on “Na zdrowy dziecięcy sen

  1. Mój syn ma 15 lat. Jak był dzieckiem to nie chciał spać wcale, a teraz bez oporów śpi po 14 godzin w weekend. Tak to się pozmieniało :0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *