Szanse remontu bocznic kolejowych dzięki nowej ustawie

Problem remontu i modernizacji bocznic kolejowych dotychczas związany był z kwestiami prawnymi, bowiem trakcja kolejowa należała do Skarbu Państwa i Kolei Państwowych, natomiast bocznice już nie, bo d spółek prywatnych, co wiązało się problemami np. finansowego przyznawania środków z budżetu na ich remont, a to skutkowało ich kiepskim stanem i tym samem bezpieczeństwem użytkowania

Pociąg (pixabay.com)

Zmiana prawna dzięki nowej ustawie

Nowa ustawa planowana już była w 2012 roku, jednak weszła w życie dopiero od niedawna, co 2016 roku. Dzięki zmianie prawnej, bocznice kolejowe należą teraz do całości trakcji kolejowych, co daje im szanse na finansowanie remontu i obsługi na zamówienie urzędów gminnych i powiatów w palnie budżetowym infrastrukturalnym. Dzięki temu obsługa bocznic kolejowych może być realizowana włącznie z modernizacją całej trakcji a także zleceniami usług utrzymania i czyszczenia bocznic np. latem odchwaszczanie, a zimą odśnieżanie. Są to ważne usługi przede wszystkim dla bezpieczeństwa, ale także wyglądu naszych torowisk. Innym faktem problematycznym jest fakt braku wykwalifikowanych pracowników kolei, również do kontroli jej bieżącego stanu.

Nie ma reguły bez wyjątku

Jednym minusem w nowej ustawie pozostaje opcja wyodrębnienia tzw. „transportu szynowego”, który nie jest objęty działaniem ustawy i transporcie kolejowym. Tak więc jeśli dana bocznica jest prywatna i nie wchodzi do zakresu „infrastruktury usługowej” jak punkty komunikacyjne; przystanki pasażerskie, terminale, myjnie, stacje paliw itp., to regulacja ich zarządzania i kontroli stanu bezpieczeństwa może być problematyczna, dotyczy to też historycznych bocznic, zwłaszcza funkcjonujących dla wewnętrznych potrzeb zakładowych. Tak czy inaczej, jeśli chodzi o te, które wchodzą w zakres ustawy kolejowej, sytuacja ich jest już lepsza niż przed, bowiem można było remontować trasy kolejowe, ale bez nieuwzględniania bocznic. Rozwiązaniem dla prywatnych właścicieli , będzie tu określenie ich statutu komunikacyjnego. Podobnie jak ma to miejsce w infrastrukturze drogowej; w przypadku różnicy między drogą prywatną, a gminną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *